Verslag van de jongste 50+ Lunch - 10 februari 2024

Door Bernard Noorduyn (1972), organisator 50+ lunch en Karel van Cappelle (1975), Commissaris Hermeskringen, Bestuur Vereniging Walhalla

Zaterdag 10 februari 2024 vond de jaarlijkse 50+ bijeenkomst plaats met een lunch op Sociëteit Walhalla. Traditiegetrouw werd deze reünie georganiseerd door het jaar dat in september 2022 51ste jaars was geworden (1972). Bernard Noorduyn (1972) had deze taak, als organisator en ceremoniemeester, in samenwerking met Vereniging Walhalla, op zich genomen.

De 50-plussers waren met 75 man goed vertegenwoordigd. Het oudst-aanwezige jaar 1956 (68e-jaars dus) was met vier man aanwezig. Senaat, Luco, vertegenwoordigers van Vereniging Walhalla en de Oud Ledencommissie (OLC) waren er eveneens. Bijzonder was dat Jaarclub Tin-Tin, geïnstalleerd in 1971, met 9 man aanwezig was en die dag ook hun diës vierde. Het intredende jaar 1973 had twee verkenners gestuurd.

Om te bewijzen dat Rotterdam altijd aan het bouwen is, had de Gemeente voor een kleine hindernisbaan gezorgd. Na de inloop kon men genieten van bier of witte wijn in Lekkûr, voorheen de Harlekijn/Mensa. Karel van Cappelle (1975) verwelkomende iedereen op Sociëteit Walhalla en bood namens Vereniging Walhalla het eerste drankje aan. Na de groepsfoto kon de lunch kon beginnen. Tijdens de lunch kregen de President van de Senaat, Philippe Bouvy (2019), Koen van Doorn (2020) namens de Luco, de oudste aanwezige André van Veen (1956), gastspreker professor mr. Jan van Dunné (82 jaar en oud lid bij Minerva) het woord.

Phillipe Bouvy vertelde de aanwezigen hoe RSC RVSV lering had getrokken uit het fameuze bezoek aan Delft in 2021. Eind november 2023 was door een aantal eerstejaars van het DSC het Hermesbeeld ontvreemd. Er stonden toen binnen een mum van tijd, via allerlei app-contacten, 700 leden in de startblokken om af te reizen naar Sociëteit Phoenix (Delft) om het beeld terug te halen. De Senaat nam echter het standpunt in: Zo doen we het even niet. De Senaat ging zelf naar Delft om de Senaat van het DSC te overtuigen dat het beter was om het Hermesbeeld terug te geven. Dat is gelukt en daarmee was een herhaling van november 2021 voorkomen. Een tweede voorbeeld dat het qua gedrag veel beter gaat was de Lustrum Ski-reis. Met 1243 leden was RSC RVSV naar La Plagne (F.) getogen om daar het lustrum alvast te vieren. Dat was bijzonder goed gegaan omdat er bijna geen noemenswaardige incidenten zijn geweest

Koen van Doorn (2020) vertelde over het lustrum Fier (motto Wie Niet Waagt) en hoe de Luco daar de Universiteit, Rotterdam en in bredere zin de maatschappij bij gaat betrekken. Zo wordt er op 4 april in de aula van de Erasmus het lustrumsymposium georganiseerd over Next Generation Leaderschip in an Inclusive Sustainable & Digital World. Daarnaast organiseert de Luco een Glazen Huis actie bij Sociëteit Walhalla waarbij ze voedsel wordt ingezameld voor de voedselbank. De aanwezigen werden uitgenodigd voor de Oud-Ledendag op zaterdag 11 mei.

Als oudste aanwezige sprak André van Veen (1956) over de mooie traditie van de 50+ lunch, heette iedereen welkom en wenste iedereen een prettige lunch/middag toe.

Helaas was de gastspreker Daan Bovenberg, Directeur van Excelsior Rotterdam, voortijdig weggeroepen voor urgente zaken in aanloop naar de wedstrijd Excelsior – FC Twente. Elise van Bochove (2021), Commissaris Vereniging van de Senaat en in die hoedanigheid Presidente van Stichting BeSt, de goededoelenstichting van RSC-RVSV, gaf inzicht in de maatschappelijk betrokkenheid van RSC-RVSV. Namens Stichting BeSt overhandigde zij symbolisch een cheque aan Daan Bovenberg voor de Excelsior Foundation, dat zich inzet voor maatschappelijk projecten in Kralingen, zoals Excelsior Meiden Clinics, Excelsior Walking Football, Excelsior Street League, gericht op het verbeteren van de leefsituatie van individuen, groepen en wijken.

Tot slot kwam prof. mr. Jan van Dunné aan het woord over “De afwikkeling van mijnbouwschade in Groningen: het demasqué van de Staat als koopman, in plaats van bestuurder”.

In zijn voordracht legde Van Dunné uit aan de hand van oude kaarten en foto’s uit dat in Groningen de bodemgesteldheid anders in elkaar zit dan in de rest van de wereld. Daardoor werd de impact van aardbevingen op gebouwen niet goed onderkend. Men vergeleek het teveel met andere plaatsen in de wereld, zoals de Golf van Mexico. In de jaren 90 was er al door deskundigen van MIT (Massachusetts Institute of Technology) erop gewezen dat een beving van de 3,5 op de Schaal van Richter zeer goed tot de mogelijkheden behoorde. Op aandringen van de exploitanten (Staat, NAM, Shell en Esso) was dit rapport aangepast. De verklaring was geworden dat er bevingen konden ontstaan die niet erger waren dan de trillingen die ontstaan wanneer een zware vrachtauto door de straat rijdt.

Een eye opener voor de aanwezigen was dat de hoeveelheid bevingen tevens inwerkt op de schade aan huizen en andere gebouwen. Met 100 bevingen per jaar zijn dat behoorlijk wat aardbevingen in Groningen en dat werkt dus door in de schade. Zwaar of licht maakt daarin niet uit.

Jan van Dunné stelt dat de exploitanten (NAM en overheid) niet zozeer de nadelige bijeffecten van de gaswinning hebben trachten te voorkomen, maar veeleer dat zij de verantwoordelijkheid en met name de aansprakelijkheid van de door hen veroorzaakte schade hebben willen ontkennen en ontlopen. Een conclusie die ook getrokken kan worden is dat de kosten van een snelle erkenning van die aansprakelijkheid en een directe ruimhartige afhandeling slechts een fractie zouden zijn geweest van de feitelijke exploitatieopbrengst van 500 miljard over de jaren heen.

Opvallend was dat het zeer stil was tijdens de rede van Jan van Dunné, er zeer goed geluisterd werd en er zeer relevante vragen na afloop werden gesteld. Menig oud-lid bleef met Jan van Dunné over zijn rede napraten.

In 2025 is de organisatie in handen van het Jaar 1973. Claude Mansell (1973) gaat deze op zich nemen. Na een korte speech gaf hij het boek “De Keien” aan Noor van der Winden (2019) van de Luco. De organisatie van het 50+ evenement zal zoals gebruikelijk weer in samenwerking met Vereniging Walhalla gebeuren.

Vele aanwezigen concludeerden dat het een zeer aangename middag was en dat de lunch een zeer goede vorm voor de jaarlijkse 50+ bijeenkomst is