Corpsmuseum

Het Corpsmuseum

Op 20 juni 2014 is het Rotterdamsch Studenten Corps Museum opgericht waar tot de dag van vandaag steeds meer foto’s, documenten, parafernalia en andere historische artikelen worden geplaatst. Het Corpsmuseum zal binnenkort verhuizen naar een locatie op De Erasmus Universiteit locatie Woudestein.

De eerste openbare activiteit was het organiseren van een tentoonstelling, onder de naam 'R.S.C., 100 jaar vriendschap voor het leven'. Het doel van het museum is om de historie van R.S.C./R.V.S.V., de R.S.S. Hermes en de R.S.S. Walhalla te waarborgen. Het museum heeft een unieke foto- en filmcollectie die een prachtig historisch beeld geeft van ruim 100 jaar Rotterdams studentenleven.

Zowel R.S.C. en R.V.S.V. hebben bij het 100-jarig bestaan van hun vereniging een eeuwboek geschreven. Van de geschiedenis van het R.S.C. verscheen in 2013 bovendien een uitvoerig  vierdelig Geschiedboek, waar vele oud-leden aan de totstandkoming hebben meegewerkt. Dankzij die inzet hebben we een beter beeld gekregen van de geschiedenis en ontwikkeling van beide verenigingen.

Met deze uitgebreide collectie van archieven, documenten, interviews en historische voorwerpen maakt het Corpsmuseum het R.S.C./R.V.S.V. verleden dus zo toegankelijk mogelijk. Als je zelf iets hebt dat voor het Corpsmuseum interessant zou kunnen zijn, laat het ons weten.

Het Corpsmuseum heeft eveneens een site, Je treft hierop een bonte collectie van oude foto’s van RSC en RVSV aan, veelal vergezeld van toepasselijke artikelen. Zelfs teruggaand tot 1913 en 1915, de beginjaren van respectievelijk RSC en RVSV. Boordevol nostalgie. Ieder oud-lid of huidig lid heeft gratis toegang.

Klik hier voor het online museum.

Had je al toegang gekregen tot de site? Klik op knop ‘Login’ en vul het katerntje in met jouw e-mailadres en het wachtwoord dat je indertijd na toegangsverlening koos.

Heb je nog geen toegang tot de site? Klik op de knop ‘Registreer’ en volg de instructies op het scherm.

Mocht dit niet lukken, raadpleeg redacteur Norman Schreiner (1962)  n.schreiner@wxs./nl

​​​​​​​