Hermeswandeling

Wat is de Hermeswandeling ?

Organisatie van de Hermeswandeling is in handen van Carla Kotter en Marlies Pieterse. Bij hen kun je je melden als je ook op de uitnodigingenlijst wilt komen te staan via carlakotter@icloud.com of pieterse.vanbaars@gmail.com

Het is een jaarlijkse wandeling voor reünisten van RSC en RVSV met hun partners - die in principe plaatsvindt op de laatste zondag in maart.  Er wordt steeds in een ander deel van Nederland gewandeld (zie de lijst hieronder  ).

De deelnemers komen tot nu toe uit de jaren 1975 en eerder, dus enige verjonging is gewenst.

De volgende wandelingen zullen zijn:

26 maart 2023 op landgoed Den Treek (U). Deze wordt georganiseerd door Paul Wientjes (1965)

31 maart 2024 in Wassenaar en georganiseerd door Paul Smulders (1967)

De Hermeswandeling is ontstaan in 1999.

De allereerste Hermeswandeling vond plaats vanuit Heiloo. De toen aldaar woonachtige Hans van Gelder vertelde aan zijn echtgenote hij dat naar het Corpsdiner in Londen zou gaan waarop zij verzuchtte dat ze zijn vriendjes ook nog wel eens zou willen zien.

Nou, dan organiseer je toch wat was het antwoord. En echtgenote Margot nam onmiddellijk die handschoen op. Ze nodigde een grote groep vrienden uit voor een wandeling langs het strand in Castricum en iedereen mocht na afloop stamppot komen eten in het gastvrije huis in Heiloo.

Een mede-wandelaar Hans Blekxtoon en zijn echtgenote Anke opperden dat dit toch wel een erg mooi en gezellig initiatief was en boden aan om een jaar later ook een wandeling te organiseren op de Leusderheide met wederom stamppot voor de gehele groep.  Margot nam op zich om ervoor te zorgen dat elk volgend jaar weer een andere reünist een wandeling ergens in het land organiseerde. Zo breidde zich de groep van wandelaars zich uit en het aantal kwam al snel ruim boven de 70 uit. De stamppot werd daardoor voortaan genuttigd in een restaurant….

Na het plotselinge overlijden van Margot werd Carla Kotter gevraagd om de coördinatie van de wandeling op zich te nemen. Want dat was immers altijd in handen geweest van een echtgenote. - dus dat moesten de vrouwen blijven doen.

Carla deed dat eerst samen met Ineke Vermeer maar ook Ineke overleed veel te vroeg. Toen werd als mede- coördinator Marlies Pieterse gevraagd.

In 2018 vierden wij het vierde Lustrum met een tweedaags programma in Leeuwarden, dat toen de culturele hoofdstad van Europa was.

Het verslag van de afgelopen wandeling 2022 op de Mookerheide staat hier onder...

Hermeswandeling 2022

Eindelijk konden we weer eens een “normale”, ouderwetse Hermeswandeling houden op de zondag waarop de zomertijd ingaat. Alles leek mee te zitten: de Coronamaatregelen waren van de baan, iedereen was buitengewoon gemotiveerd om weer eens lekker te wandelen en gezellig bij te praten, de gastvrije herberg ’t Zwaantje was besproken, Hans Smulders, onze gastheer die vorig jaar zijn plannen in de ijskast moest zetten, had een mooie wandeling uitgezet op de Mookerheide en er waren ruim 60 aanmeldingen. De hele maand maart was het al mooi en zonnig weer en de voorspellingen voor 27 maart waren prima.

En toen ging er van alles mis: de ene afzegging na de andere vanwege de voortrazende omikron variant, andere ziektes en ongelukjes en geblokkeerde snelwegen vanwege gecrashte Lamborghinis en wegwerkzaamheden. Uiteindelijk bleven er nog 35 deelnemers over maar, hoe jammer ook voor de organisatie en de uitbater, het was wel een oergezellige groep en je kon bijna iedereen spreken.

We werden ontvangen met koffie en uiteraard een vlaaienbuffet in de provincie Limburg. Na alle begroetingen en het uitwisselen van nieuwtjes en wederwaardigheden werd het startsein voor de wandeling gegeven: in zeer originele vorm door Hans en Paul Smulders op hun jachthoorn.

Daarna gingen we op pad, maar niet nadat we door Hans en Atie voorzien waren van een “Snelle Jelle” voor onderweg. De deelnemers konden kiezen uit een korte wandeling van 4 km. en een lange van 7.

De Mookerheide is een schitterend gebied met enorme vergezichten. We hebben ons vast voorgenomen om er terug te gaan als de hei bloeit: dat moet spectaculair zijn.

Weer terug bij ’t Zwaantje was het tijd voor de borrel. Het bier vloeide rijkelijk, al is dat met het voortschrijden der jaren steeds vaker een 0 procent biertje geworden.  Heerlijk buiten in de zon en zelfs het stamppottenbuffet kon op het terras genuttigd worden.

Daar werd Hans door Carla toegesproken en bedankt voor de geweldige organisatie. Zij had een beeldschoon boeket voor Atie en Hans kreeg van ondergetekende het boekje “Wandellust” van Twan Huys plus nog een heerlijke Velper Slof.

Daarna verraste Hans van Gelder de beide organisatrices met een feestelijke doos paaseitjes, waarbij hij de oorsprong van de Hermeswandeling, die nu voor de 23e keer gehouden werd, nog eens uit de doeken deed.

Een zeer geslaagde dag, waarbij iedereen het naar zijn zin had en zeker volgend jaar weer zal meedoen: dan in het midden van het land.

Dank hierbij ook aan Karel van Cappelle voor zijn promotieactiviteiten bij Hermes/Walhalla en zijn enthousiasme om dit jaarlijkse hoogtepunt in stand te houden.

Marlies Pieterse

Zie hier een bijzonder videoverslag:  https://www.relive.cc/view/vQvxnBPkp96

De Hermeswandeling

Al 23 jaar gaat een gezelschap van ongeveer 70 personen (reünisten RSC of RVSV met hun partners) een dag op stap, steeds op een andere plek ergens in Nederland. De wandeling wordt georganiseerd door een of twee reünisten. Inmiddels zijn we in bijna alle provincies geweest.

JAAR

LOKATIE

ORGANISATOR

Heiloo (NH)