Wie was Jenny Catz, de eerste RVSV-praeses?

door Kees Vermeer (1966)

Jeannette (Jenny) Seraphine Elizabeth Catz wordt in Rotterdam geboren op 3 maart 1892. Haar ouders zijn Simon Herman Catz, koopman in koloniale waren en zuidvruchten, en Rosalie van Cleeff.

In 1909 is zij lid van Neerlandia.

Na het eindexamen HBS voor meisjes in 1909 schrijft Jenny zich in aan de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH) op 27 maart 1915. Wij citeren uit het Jaarboekje uitgegeven door de Commissie voor Studievertegenwoordiging aan de NHH 1917/1918 – pp.123-124:

“Bij den aanvang van het eerste studiejaar der Nederlandsche Handelshoogeschool [1913, Red.] waren reeds vrouwelijke studenten volledig ingeschreven. Hun aantal was klein, 3 in 't geheel, maar toch voldoende om aan de meisjes het voorbeeld te geven, deze nieuwe Hoogeschool te bezoeken. Het tweede jaar [1914, Red.] bracht 6 nieuwe vrouwelijke studenten [Het archief vermeldt slechts 5, Red.]. Nu het aantal zooveel grooter was geworden, werd het gemis aan een band gevoeld. Na rijp beraad werd den 17den Juli 1915 de Rotterdamsche Vrouwelijke Studentenvereeniging opgericht en een bestuur van 3 leden gekozen.”

Van het voorlopige bestuur wordt Jenny Catz de eerste Presidente. Haar medebestuurders zijn Cornelia Knottnerus (1914), Secretaresse, en Sophia Prins (1914), Penningmeesteresse. [In die tijd werden de bestuursfuncties kennelijk aldus aangeduid, Red.] De RVSV telt dan 7 leden. In het eerste jaar van de RVSV komen de leden tezamen in Jenny's ouderlijk huis op Nieuwe Binnenweg 176, dat hiermee fungeert als eerste clublocatie tot ergens in 1916, wanneer Jenny trouwt. Het huis bestaat nog steeds.

Jenny behaalt haar diploma Handelseconomie op 27 oktober 1916 en trouwt in Rotterdam in datzelfde jaar met Arthur Hartog (geb. Oss 1891- overl. Manhattan 1985). Zij woont na haar huwelijk in Nijmegen, waar zij 4 kinderen krijgt en haar bestuurlijke kwaliteiten voortzet.

In juli 1918 wordt Jenny presidente van het Vrouwencomité voor de Distributie in Nijmegen en in 1919 is zij kandidaat voor de partij Economische Bond voor de gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen. Met slechts 10 stemmen redt zij het niet. In 1921 wordt Jenny secretaresse van de Vereeniging Staatsburgeressen afd. Nijmegen. Ook bekleedde zij functies in meerdere liefdadigheidsorganisaties.

In 1930 woont zij met Arthur tijdelijk in Versailles. Omstreeks 1931 gaan zij met hun gezin in Wassenaar wonen nadat haar man Arthur lid van de Raad van Bestuur van Unilever is geworden.

In 1936 is Jenny lid van het dan gevormde Erecomité ter bevordering van de belangen van het Nederlandsch Kamerorkest in ’s-Gravenhage en het jaar daarna wordt Jenny gekozen tot lid van het bestuur van Vereeniging ’t Dorpshuis in Wassenaar, waar zij in april 1940 uittreedt.

In 1940 zijn Arthur en Jenny met 3 van hun 4 kinderen naar Toronto gevlucht, waar Arthur directeur is van Lever Brothers. Arthur reist zakelijk wereldwijd veel.

Haar echtgenoot Arthur Hartog wordt de dag na Pearl Harbour in Hong Kong door de Jappen, die Hong Kong op 8 december 1941 binnenvielen, geinterneerd. Hij wordt na 9 maanden gevangenschap in augustus 1942 geruild tegen een Japanse officier, die door de Britten gevangen werd gehouden. Zijn vrouw Jenny Hartog-Catz bevindt zich dan in Toronto.

Jenny heeft in haar leven veel leed gekend.

Haar broer James Catz en zijn vrouw Louise (Lou) van Dantzig alsmede haar zus Wilhelmina (Willy) Jacoba Catz en haar man David van Dantzig zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog alle vier in Auschwitz om het leven gekomen. Het corpslid Samuel (Sam) van Dantzig (1914), geb. Rotterdam 31 oktober 1897, overl. Pully (Zwitserland) 25 augustus 1984, is een broer van Louise (Lou) van Dantzig en David van Dantzig.

Het huwelijk tussen Jenny en Arthur wordt in 1948 ontbonden en zij woont vanaf 1950 tot 1964 (of eerder en/of langer) in Beaconsfield (GB).

In haar latere jaren wordt Jenny bevriend met mr. G.A. Boon Gerard Adolf Boon, geb. Rotterdam 7 oktober 1882, overl. Amersham (GB) 21 oktober 1962.

Jenny overlijdt op 17 juni 1981 - op 89-jarige leeftijd - in Epse (Gorssel, Gelderland). Zij is Erebestuurslid RVSV

Jenny Catz, 49 jaar

Jenny Catz op oudere leeftijd

Grootpa-pa-do: Simon Groot (1952), Rutger Groot (1986) en Hanna Groot (2022)
19feb

Grootpa-pa-do: Simon Groot (1952), Rutger Groot (1986) en Hanna Groot (2022)

Door Jet van Roosmalen (1990) In goede aarde vallen Vanaf het moment dat ik stipt om 9.59u doorverbonden word door de secretaresse,...

COLUMN: Gaat de taalknop om?
14feb

COLUMN: Gaat de taalknop om?

Door Norman Schreiner (1962)   De aantallen buitenlandse studenten die zich aan Nederlandse universiteiten inschrijven rijzen de pan...