Markante Verhalen

Rotterdamse Zaken Afl. 6 - Kunst op straat in Kralingen

'De Julianavaas' door beeldhouwer Simon Miedema (1980-1934) ter gelegenheid van de geboorte van Prinses Juliana 30 april 1909

Door Bernard Noorduyn (1972), Rotterdamkenner en stadsgids (www.rondleidingen010.nl)

Na het kampioenschap van Feyenoord staat Rotterdam landelijk weer in de schijnwerpers met een nieuw kunstwerk dat op het Stationsplein is neergestreken. Ik heb het over ‘Moments Contained’ (een goede vertaling is er nog niet, wel een bijnaam: Het Meisje op de Nikes). Zie: https://www.bkor.nl/beelden/moments-contained/. Maar daar gaat het niet over in deze Rotterdamse Zaken. Het gaat wel over kunst.

De omgeving van de Sociëteit herbergt opmerkelijke kunst.

Het meest recente kunstwerk is SASH, een kunstwerk aan de gevel van het gebouw op de hoek Voorschoterlaan/Oudedijk. Een initiatief van bewoners uit de buurt die het ter plaatste maar een saaie boel vonden en het project ‘Kunst op de Kop’ zijn begonnen. Het kunstwerk is gemaakt van houten onderdelen afkomstig van verduurzaamd hout uit het Kralingse Bos.

Voor leden uit het einde van de zestiger jaren betekent Kralingse Bos vanzelfsprekend het driedaagse Holland Popfestival eind juni 1970, de Nederlandse versie van het Amerikaanse Woodstock (1969). Jefferson Airplane, Santana, Canned Heat, Mungo Jerry en Exception zijn namen van toentertijd populaire bands die optraden en nog steeds op de playlist staan van RSC- en RVSV-leden uit die tijd. Er wordt gefluisterd dat toentertijd het (tolerante) drugsbeleid van de Nederlandse overheid is ontstaan. Ofschoon gebruik en handel in die tijd verboden was, liet de politie het gewoon toe. Op de boulevard langs de Kralingse Plas is een monument als herinnering aan dit popfestival geplaatst.

Tijdens wandeling of fietsritje naar of vanaf Woudestein ontwaren wij in het perkje bij de vijver de zogeheten Juliavaas. Deze gebeeldhouwde vaas is opgericht ter herinnering aan de geboorte van Prinses Juliana op 30 april 1909. Twee leeuwenkoppen flankeren de sokkel, terwijl twee satyrkoppen de handvatten sieren. De vaas is tevens getooid met schelpmotieven en guirlandes, waarmee beeldhouwer Simon Miedema (Harlingen 1860 - Rotterdam 1934) duidt op de 17e en 18e eeuwse tuinvazen. Deze vazen, versierd met schelpmotieven en festoenen met planten, verwezen naar de drie rijken van de natuur: plant, dier en mineraal. De satyrkoppen zijn mythologische uitmonsteringen, die de natuurkrachten uitbeelden.

Wandelen wij over de ’s Gravenweg, dan staat bij Regentenhuis Kuyl’s Fundatie de Melkmeid van Han Rehm (Rotterdam 1908 – Rotterdam 1970). Het atelier van Han Rehm stond lange tijd op ’s Gravenweg 172, niet ver van Kuyl’s Fundatie. De Melkmeid was in opdracht gemaakt maar is nooit geleverd en betaald. Han Rehm overlijdt in 1970 en het gipsafgietsel stond toen nog in het atelier. Het door zijn zoon vervaardigde bronzen afgietsel is vervolgens door de familie aan de Stichting Kuyl’s Fundatie geschonken en deze heeft het in oktober 2019 in de tuin aan de ’s Gravenweg geplaatst.  

De campus van de Erasmus Universiteit herbergt veel kunst. Prof. mr. P. Sanders (1912-2012) is in 1963 begonnen het met verzamelen van eigentijds grafiek van nationale en internationale kunstenaars. Op de kunst- en cultuurkaart van de EUR staan ruim 50 kunstwerken

Het bekendst zijn natuurlijk de ‘Eieren’ van Hans Petri (1919 –1996). In 2011 zijn deze verwijderd om ruimte te maken voor de EUR-nieuwbouw en is kennelijk de houdbaarheidsdatum van de eieren verstreken. Jammer natuurlijk, want de Eieren waren voor de studenten een geliefde verpoosplek tussen colleges en werkgroepen.

                                         -o-

'De Melkmeid' van beeldhouwer Han Rehm (1908-1970)


Het Corpsvaantje wappert al bijna 60 jaar op de Himalaya-top
23jun

Het Corpsvaantje wappert al bijna 60 jaar op de Himalaya-top

  In het najaar 1964 maakte Jan de Lint (1961) deel uit van een expeditie naar een van de hoogste toppen van de Himalaya en plantte op...

Frits Klein (1918) – Vanaf de Rotterdamse collegebanken naar de Parijse kunstacademie
23jun

Frits Klein (1918) – Vanaf de Rotterdamse collegebanken naar de Parijse kunstacademie

  Door Kees Vermeer (1966) Friedrich (Fred) Franz Albert Klein wordt geboren in Bandung op 8 april 1898. Zijn roepnaam is Frits. In...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen