Het Corpsvaantje wappert al bijna 60 jaar op de Himalaya-top

V.l.n.r De twee sherpa’s Nima Tenzing en Ila Tsering, Jan de Lint (RSC,1961), Fons Driessen (DSC,1960)

In het najaar 1964 maakte Jan de Lint (1961) deel uit van een expeditie naar een van de hoogste toppen van de Himalaya en plantte op de top het Corpsvaantje (zie foto boven). Dit vaantje overhandigde Tiende Lustrumpresident Jaap Wertheim (1958) op 27 november 1963 tijdens de Buitendag te Brugge aan Jan de Lint, met de wens het aldaar te plaatsen (zie foto beneden). Wijlen Herman Plugge (1961) schreef hierover in zijn jaarverslag van de Almanak 1966.

Door Herman Plugge (1961)†

“De belangrijkste gebeurtenis uit de nog jonge geschiedenis van de Rotterdamse Studenten Ski- en Alpenclub vond plaats op zondag 25 oktober 1964. Na een ongelooflijk zware inspanning bereikte de Nederlandse Himalaya-expeditie onder leiding van Jan Boon, met onder de expeditieleden de President van de RSS&AC, de heer J.G. de Lint, omstreeks koffietijd de top. Op deze gedenkwaardige dag werd het Corpsvaantje op de voordien nog onbestegen 7.050 meter hoge Manaslu II geplaatst.

Met veel spanning is de tocht door Nepal en de beklimming van de Manaslu II gevolgd door de leden van het Rotterdamsch Studenten Corps. De spanning brak pas na het bericht  van de geslaagde beklimming van de top. Op uitbundige wijze is dit in Sociëteit Hermes gevierd, waarbij het Bestuur van de RSS&AC haar leden een vaatje bier aanbood.

Nog uitbundiger was de stemming tijdens de intocht van de Himalayaklimmers. Een grote schare enthousiaste Corpsleden, met fakkels getooid, wachtte hen op bij het station en voerde hen, na een rijtoer door de stad [zie foto beneden], juichend de Sociëteit binnen. Na het officiële gedeelte volgde in lengte van uren een groots opgezette en zeer geslaagde Alpenjool.

De Sociëteit was in een lustoord voor alpinisten veranderd, alwaar vele beklimmingen  plaatsvonden onder veelal moeilijke omstandigheden. Het was mogelijk zich al bobbend naar de tuin der Sociëteit te begeven. Hier waagden velen zich aan de beklimming van de Oostwand  van de Hermes, die geheel verijsd was, wat menig hachelijk avontuur veroorzaakte. Het geheel werd besloten met een souper ter Senaatskamer.”

Herman Plugge (1961) was toentertijd Secretaris van de Rotterdamse Studenten Ski- en Alpenclub. Tijdens zijn leven bleef hij een enthousiast alpinist. Hij beklom de Mont Blanc (4807 m.) eind jaren zestig en was in 1984 expeditieleider tijdens de beklimming van de Himalaya. Herman overleed op 22 december 2022 te Kockengen. Zie https://nkbv.nl/actueel/nieuws/alpinist-herman-plugge-overleden.html

De thuiskomst in Rotterdam van Himalayabeklimmer Jan de Lint (1961), eind 1964

COLUMN - Vipchips
23jun