Ody Neisingh (R.V.S.V. 2001)

Er zijn kleine stapjes vooruit, maar het is nog een lange weg te gaan om de man-vrouwgelijkheid in de wereld gelijk te trekken.

Het lidmaatschap van RSC, RVSV en RSC-RVSV heeft voor de meesten van ons een positieve toegevoegde waarde gehad. En sommige oud-leden geven iets terug aan de oud-ledengemeenschap. Vereniging Walhalla interviewde Ody Neisingh (RVSV 2001). Zij stelt inmiddels al ruim 10 jaar vrouwenrechten voor alles.

Aangekomen in 2001. Maar eerst twee jaar al student in Rotterdam en actief roeiend bij Skadi. In de Skadi-boot komt Ody wel aan haar trekken, maar het echte studentenleven beleeft zij er niet. Als haar vertrouwde roeiploeg uit elkaar valt, besluit zij in haar derde jaar lid te worden van de RVSV. Zij moet dan nog twee jaar Rechten studeren. Als lid van de RVSV combineert Ody in de daaropvolgende vier jaren haar lidmaatschap en een leuk en creatief sociëteitsleven met haar studie Klinische Psychologie, gevolgd door Internationale Betrekkingen en Diplomatie. Het studentenleven is inmiddels een stuk leuker geworden en erudieter bovendien! Want zij wordt actief in de toneelvereniging. Ook een gemengde commissie. Voor het Lustrum van het RSC wordt de bekende musical Saturday Night Fever gekocht en omgeschreven. Een studentenleven van toneelspelen, regisseren en schrijven. Tussendoor doet zij de begeleidingscommissie introductieperiode er ook nog even bij. De vier jaren RVSV worden goed besteed.

Tegen het einde van haar studies brengt een RSC’er haar in contact met de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Zelf geen actief VVD’er wordt zij al meteen persoonlijk assistent van een Tweede Kamerlid en later van Atzo Nicolaï. Deze politicus is staatssecretaris voor Europese Zaken en minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Maar in de tijd dat Ody voor hem werkt lid van de Tweede Kamer. Meteen in het hart van de politieke macht in Nederland. Atzo vindt het dossier Cultuur heel belangrijk. En samen met hem geeft Ody vorm aan het behoud van de Kunstkoopregeling. Een idee dat zij oppert en wat zij vorm kan geven. Als deze regeling  niet behouden zou kunnen worden, zouden daarmee talloze getalenteerde kunstenaars de financiële voordelen van een groter koperspubliek moeten missen, een gevaar voor de sector in Nederland. Misschien niet helemaal een VVD-thema, maar wel een huzarenstuk voor Ody, liefhebber van kunst en cultuur.

Het zijn turbulente jaren. De jonge Rutte heeft het soms zwaar met het politieke zwaargewicht Rita Verdonk in de fractie. De VVD staat er niet goed voor met al deze interne spanningen. Als door een wonder, of is het briljante politiek, wint Mark Rutte de lijsttrekkersstrijd nipt en zet daarmee vanaf die tijd een stijgende lijn van succes in. Ody zit er met haar neus bovenop en middenin.

Zo belandt zij zachtjes in het advieswerk rondom de politiek. En verschuift haar interesseveld ook langzaam maar zeker richting vrouwenrechten en gendergelijkheid. De thema’s duurzaamheid, gezondheidszorg en humanisme zijn ook belangrijk. Maar vrouwenrechten begint de hoofdtoon te worden. Een onderwerp waar Ody helemaal achter kan staan en die voor haar gevoel werkelijk impact hebben. Voor de Rutger Stichting spant zij zich in voor seksuele rechten: seksuele voorlichting en seksueel geweld die meer aandacht moet krijgen van politiek en werkgevers, recht op veilige abortus, toegang tot anticonceptie.. Het vaderschapsverlof, toen nog twee dagen, wordt opgerekt naar de zes weken die het nu is. Later gaat Ody zich inzetten voor economische gelijkheid.

En op die manier belandt zij bij de Verenigde Naties bij de sector UNWomen, waar zij vrouwenrechten en gendergelijkheid vanuit een wereldwijd perspectief kan en moet bekijken. Hier loopt Ody tegen het feit aan het bizarre ‘zo zit de wereld feitelijk in elkaar’ dat in 2019 de financieringswereld in Europa 92% van het geld naar teams gaat die alleen bestaan uit mannen, 7% naar gemixte teams en slechts 1% naar teams die geheel uit vrouwen bestaan. Een heel trieste werkelijkheid die door financierders soms wordt afgedaan door te wijzen op het gebrek aan ervaring van vrouwen. Daarom heeft zij recent besloten om vanuit het Europees Economisch Sociaal Committee een advies over te schrijven voor de Europese Commissie, Parlement en de Raad. Voor dit Committee werd zij gevraagd om Nederland te vertegenwoordigen.

Zo gaat ook aan de slag bij Women Inc. (www.womeninc.nl) dat in 2005 het levenslicht ziet.  De maatschappelijk en cultureel leidende gedachte dat vrouwen zich maar moeten aanpassen, terwijl natuurlijk ‘het systeem’ moet worden aangepast, is het leidende motief voor Women Inc. Thema’s als gezondheid, werk, media, onderwijs, geld en overheid zijn de velden die zij dagelijks overziet en waarmee zij zich inhoudelijk bezighoudt. Het werkterrein daar is voornamelijk Nederland en ze werkt mee aan campagnes als ‘Mijn naam is Peter’ en ‘Waar is mijn 300.000 euro?’. Als parallelle carrière schrijft Ody voor onder meer De Pers en het Algemeen Dagblad. Samen met haar man maakt zij een wereldreis die eindigt in Buenos Aires. En debuteert zij in 2010 onder het pseudoniem Floor Westerveld met de roman Vrouw met bloem zoekt man met baard. Zij schrijft meer boeken, recent meer kinderboeken en in ‘Mama is minister-president’ komen alle levenslijnen en ervaringen samen. Mama is minister-president, Ody Neisingh | 9789083063669 | Boeken | bol.com

In aanloop van dit interview wordt de afspraak opeens verzet voor een ingelast gesprek met een bekende sportjournalist. Het blijkt een belangrijk gesprek over de inhoud van het tweede boek in wat een reeks gaat worden: ‘Mama is profvoetballer’. Dat ter perse gaat in aanloop naar het EK-vrouwenvoetbal en ten tijde van deze nieuwsbriefuitgave en u dus kunt kopen!

Wij hopen dat in ons netwerk de generatie vaders en moeders met jonge kinderen zich massaal aanmeldt om dit boek en de eerdere ‘Mama is minister-president’ aan de thuisbibliotheek toe te voegen. Opa’s en oma’s kunnen dat natuurlijk ook doen (…).

Ody is beschikbaar voor lezingen of advies over de belangrijke thema’s die hierboven in dit artikel aan de orde zijn gekomen. En die mogelijk nog wat meer onder de aandacht gebracht mogen worden!

Sowieso een goede tip. U kunt als Hermeskring of andere groepering in het land altijd een oud-lid benaderen via Vereniging Walhalla met de vraag om een inhoudelijk verhaal te komen houden.

Dank je wel Ody, voor je tijd en de informatie die ik kreeg. Een stortvloed. Een warm bad met een klein zwart randje, want ik dacht dat wij in Nederland al zo goed op weg waren. Maar… helaas, er is nog veel werk te doen! Ik hoop dat meer oud-leden zich aansluiten.

Binnenkort te bestellen: Mama is profvoetballer: Mama is profvoetballer, Ody Neisingh | 9789083211763 | Boeken | bol.com

Olaf Croon (R.S.C. 1987)
26mei

Olaf Croon (R.S.C. 1987)

Vereniging Walhalla werkt vanuit de kernwaarden: verbinden, kennis delen en teruggeven. Het lidmaatschap heeft voor de meesten van ons...

De duurzaamste universiteitscampus van Nederland: hoe bewaken wij de rust en stilte die nodig is om te kunnen studeren?
26mei

De Vereniging Walhallaredactie diept uw Alma Mater uit en vindt steeds meer grote en kleine onderwerpen die u mogelijk interessant vindt...