Micky Adriaansens (RVSV 1983)

Interview met Micky Adriaansens (RVSV 1983)
Minister van Economische Zaken en Klimaat

Door Willem-Frederik Metzelaar (1987)

Micky Adriaansens, in de pers voorheen als eerste geassocieerd met de Hermes House Band, staat in lijn met een aantal illustere voorgangers. Hieronder een lijstje oud-leden van het RSC/RVSV die Vaderland en Kroon gediend hebben in het hoogste ambt.

S.J. (Sydney) van den Bergh † (1918) – Minister van Defensie in kabinet-De Quay – VVD
prof. dr. H.J. (Johan) Witteveen † (1939) – Minister van Financiën in kabinetten Marijnen en De Jong – VVD
dr. H.O.C.R. (Onno) Ruding (1957) – Minister van Financiën in kabinetten Lubbers I en Lubbers II – CDA
dr.(h.c.) N. (Neelie) Kroes (1958) – Minister van Verkeer en Waterstaat in kabinetten Lubbers I en Lubbers II – VVD
drs. S.J. (Saskia) Stuiveling † (1964) – Staatssecretaris Binnenlandse Zaken in kabinet Van Agt II – PvdA

Micky wil Medicijnen gaan studeren en vertrekt naar Rotterdam. Maar helaas wordt zij uitgeloot en besluit als alternatief Gezondheidswetenschappen (BMG) te gaan studeren. Zo start de carrière van Micky Adriaansens. Nu Minister van Economische Zaken en Klimaat. Maar zoals het gaat, begint het – natuurlijk - in de Eurekaweek. Ook Micky loopt daar rond. Samen met een oud-klasgenote. Geen idee wat er te gebeuren staat. Maar er is een vastomlijnde visie wat het moet worden: een gemengde en diverse vereniging. En de strategie is net zo simpel als doeltreffend: alle verenigingen af in één week. Maar als zij op donderdag opnieuw in de disco ‘Bikini’ staat te swingen is de boodschap duidelijk: “dan moet dit het zijn!”.
En zo rolt sjaars Adriaansens de groentijd in van de ongemengde en allesbehalve diverse studentenvereniging RVSV. Het is 1983.

Het is meteen een heerlijke tijd. Jaarclub ‘Rapalje’ en een huis op de Crooswijksesingel. Op een gegeven moment doet een vriendin auditie bij de dan startende Hermes House Band. Zij vraagt Micky mee. Tijdens die auditie vraagt iemand “doe jij ook mee?”. En voor Micky het weet, is zij zangeres van wat later de meest bekende studentenband van Nederland zou worden. Zoals in het artikel met Olaf Croon (1987) beschreven wordt, waren er toen nog helemaal geen professionele bands, zoals wij nu kennen. Waarvan wij de verschillende edities op 17 september aanstaande zullen zien in Ahoy.
(https://www.ticketmaster.nl/event/hermes-house-band-the-hermes-house-big-band-40th-anniversary-party-tickets/281413).

Micky: “Ik zit in de Hermes House Band app. Als het druk is en ik heb even een boost nodig, dan komt er altijd wel een korte tune door. Dat is fantastisch!”

Zij wordt een tweede keer uitgeloot voor Medicijnen. De studie Gezondheidswetenschappen heeft ook Rechten als onderdeel van het curriculum. En zij besluit daarin de verdieping te zoeken door zich ook in te schrijven voor die studie. Beide studies maakt zij keurig af. Terwijl Micky actief is op de RVSV en de Bijstand doet en later de Commissie. Niet alleen de vereniging boeit haar, ook het ondernemerschap begint in deze periode. Er is een huiswerkcursus waar ze bijles geeft. Al snel heeft zij daarin een leidende rol. Ook is er een adviesbureau van vrienden waar Micky al actief in wordt. In haar latere carrière zullen wij deze elementen terugzien: leidinggeven en gebieden opzoeken waar mensen met elkaar aan oplossingen werken.

Toch wordt haar eerste echte werk de advocatuur. Het zet een hele reeks van gebeurtenissen in gang. “De advocatuur is inhoudelijk een hele goede leerschool! Je komt met zoveel aspecten van het bedrijfsleven en het leven zelf in aanraking. Je leert redeneren, analyseren, formuleren, diepgaande - en fundamentele besluiten voorbereiden.” Al gauw heeft zij te maken met Zeerecht en Vennootschapsrecht. Nieuwe gebieden. Tot op een moment zij door een partner bij AKD Prinsen Van Wijnen wordt gevraagd deel te nemen aan het team dat het faillissement van Fokker moet afhandelen. Opeens zit zij in een leidinggevende rol in een organisatie.  met 25 onafgebouwde vliegtuigen, en een stapel schuldeisers. Het is alle zeilen bij. De vliegtuigen worden afgebouwd en alle schuldeisers, behalve de Staat en DASA, worden terugbetaald. Adriaansens: “In dat opzicht heb ik geleerd dat ik een veelvraat ben. Ik richt mij op de mensen en de organisatie. Ik doe het omdat ik het leuk vind en omdat het goed voelt”. De advocaat verandert langzaam maar zeker in een ondernemer en bestuurder.

Dat is ook de reden om de overstap te maken naar Twijnstra Gudde Er worden een aantal dimensies aan toegevoegd. Onder andere de organisatorische kant van ondernemingen.

Een belangrijke les uit voorgaande periode is dat veel faillissementen niet hoeven. En dat ook veel conflicten in Raden van Bestuur en maatschappen al in een vroeg stadium uitgepraat kunnen worden, zonder tussenkomst van juristen en rechters. Micky realiseert zich welk repertoire zij zelf heeft en hoe zij zaken kan helpen keren. Ook merkt zij dat zij het heel leuk vindt als het ingewikkeld is geworden. En dat zij niet een buitenstaander met een goed bedoeld advies wil zijn, maar een volledig betrokken participant. Zo ‘rolt’ zij van de ene baan en commissarissenrol, in de andere. De zorgsector, de bancaire sector, en de vrijwilligerssector waar het een noodlijdende hockeyclub in ’t Gooi betreft.

Met het politieke element komt zij in aanraking als ze directeur is van het KNGF, een branchevereniging van 25.000 fysiotherapeuten. Daar werkt zij samen met Bas Eenhoorn. Een VVD-coryfee en bestuurlijk kanon in die tijd. In deze functie werkt Micky in een wereld waar politiek een belangrijke rol speelt. Een bestuurlijk voorzitter als Eenhoorn is daarin onontbeerlijk.

Daarna gaat Micky leiding geven aan een zorginstelling: Triade. De zorgcontext waarbij de zorg voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen onder haar verantwoordelijkheid valt, brengt Micky ook in een wereld waar meer lokale politiek een belangrijke rol speelt. Bovendien komt haar kennis als curator van pas. Bij haar aantreden is niet verteld dat er geen geld meer is om de volgende maand de salarissen te betalen. Het is een organisatie met 140 locaties, duizenden medewerkers. Voor een crisismanager een fantastische uitdaging. En procesmatig gezien is de eerste fase niet eens zo moeilijk: eerst met de bank en de schuldeisers praten, rust creëren, begrijpen wat er precies speelt. En dan de grote verandering starten, draagvlak en doorpakken.

Wij hebben maar een half uur en de Minister wordt erop gewezen door een persvoorlichter: de volgende afspraak staat al klaar!

Nog twee dingen die ik wil weten: hoe word je dan Minister van Economische Zaken en Klimaat en hoe kunnen wij deze bron van kennis en inspiratie koppelen aan onze jongste generaties?

Micky keert terug naar Twynstra Gudde als bestuursvoorzitter en neemt een paar jaar later plaats in de Eerste Kamer. Zij is dan onderdeel van het VVD-netwerk. Een netwerk waarin de HR-rol serieus genomen wordt en waar potentiële kandidaten voor allerlei functies gewikt en gewogen worden. Voor iemand met het profiel van Micky Adriaansens is het een kwestie van het juiste moment. En het telefoontje komt dan ook op het juiste moment. Na iets meer dan zes jaar als bestuursvoorzitter van een van de Nederlands leidende adviesbureaus komt de vraag of zij Minister van Economische Zaken en Klimaat wil worden. En ziehier!

Het half uur zit erop! De allerlaatste vraag: hoe zie je de brug tussen jouw rol nu en de nieuwste generatie bestuurders die zich nu vormen in de ‘Schoonste der Schone Zalen’ en aan de Erasmus Universiteit Rotterdam?

De Minister: “Ik werk met plezier samen met jonge mensen en hoor van hen graag wat zij belangrijk vinden Als Vereniging Walhalla met de Commissaris Activiteiten voor een groep studenten iets organiseert, dan kom ik graag langs.”

Dank je wel, Micky. Het was een eer en belevenis om de werkkamer van onze Minister van Economische Zaken en Klimaat binnen te komen en meteen met een “hoi, wat leuk dat je er bent!” te worden begroet.

Interview met Allard Castelein (RSC 1977)
25sep

Interview met Allard Castelein (RSC 1977)

Interview met Allard Castelein (RSC 1977) "Verandering, overtuiging, passie" Door Willem-Frederik Metzelaar (1987) Allard zit als CEO...