Machtelt Groothuis (R.V.S.V. 1989)

Gedreven door originaliteit, het lef voor jezelf te kiezen en de kracht om een betere wereld voor anderen te bouwen.

Vereniging Walhalla werkt vanuit de kernwaarden: verbinden, kennis delen en teruggeven. Het lidmaatschap heeft voor de meesten van ons een positieve toegevoegde waarde gehad. En sommige oud-leden geven iets terug aan de oud-ledengemeenschap. Vereniging Walhalla interviewde Machtelt Groothuis (1989), impact-investeerder met een missie.

Machtelt gaat Economie studeren aan de EUR. Voordat zij hiermee start, studeert zij eerst een jaar in de Verenigde Staten waar ze begint met schilderen en tekenen. Dus gelijktijdig met haar studie in 1989 in Rotterdam gaat zij ook naar de kunstacademie, waar zij naast haar studie economie twee jaar blijft studeren. Al in het eerste jaar komt Machtelt aan op de RVSV. Na tijdens de Eurekaweek eerst wat andere verenigingen te hebben gezien, blijkt de RVSV toch de leukste. Zij kiest voor Rotterdam omdat de economiefaculteit gewoon de beste is. Daar start een actieve periode van 6 jaar; de duur van de toenmalige studiebeurs.

Haar derde jaar is het jaar van de Almanak. Het zal niet verbazen dat de illustraties van de hand van Machtelt komen. De Almanakcommissie is als een onderneminkje: er gaat iemand over het geld en de sponsoring, er wordt geschreven, Machtelt tekent, er is een voorzitter om de boel te coördineren en – niet te vergeten - een consumabel voor de tuinen en om de toevoer van White en Black Russians op peil te houden. De Almanakcommissie heeft ook iets anders dat het leuk maakt: zij is gemengd. In die tijd wordt daar niet moeilijk gedaan over samenwerking. Zo gaat het gewoon. En blijkbaar doet zij het goed, want zij wordt Praeses van de RVSV in 1993-1994.

Nu heeft zij wel een beetje spijt dat zij de plannen voor een fusie toen niet heeft doorgedrukt, maar eerlijk gezegd was de tijd er gewoonweg niet rijp voor. Er werd wel over gesproken, maar er werden geen echte pogingen gedaan. Die scheiding van de verenigingen voelde toentertijd soms een beetje ‘gemaakt’ aan. En het was misschien ook wel leuk, vanwege de reuring die het gaf: invallen, Bikini, gemengde feesten en activiteiten. Er werd gewoon al veel samen gedaan. En iedereen had toch zijn eigen sociëteit in hetzelfde gebouw met eigen mores.

Na de studie economie, toch een beetje massale studie met weinig diepgang, ooit gekozen om de kaders wetenschap, gedrag van mensen en samenleving meer inhoud te geven, komt bij haar die verdieping wel. Zeker wel! Want Machtelt gaat bij McKinsey aan de slag. Feitelijk een voortzetting en verdere verdieping waarvoor de economiestudie toch de basis heeft gelegd. Machtelt ‘rolt’ er binnen via een studiegenoot. Het is de ideale plek om te zien hoe bedrijven gerund worden. Machtelt: “En je komt als net afgestudeerde meteen op hoog niveau in de keuken kijken. Er waren geen vaste doelen in mijn hoofd. Behalve dan om te leren, op eigen benen leren staan en de wereld verbeteren. McKinsey zet heel erg in op de eigen ontwikkeling van haar medewerkers. Ik heb daar zoveel geleerd. Het voelde van mijn 24ste tot mijn 30ste alsof ik in een snoepwinkel leefde. Wat heerlijk. En ook nog een jaar Insead! Maar er knaagde wel al iets. Die omslag kwam tijdens een training in de Verenigde Staten, waar wij moesten zijn voor het partnertraject waarvoor ik was geselecteerd. Tijdens een toespraak van een jonge partner sloeg het in: er moeten slimmere verdienmodellen zijn!”

Het verkopen van uren, bedenken van slimme strategieën die wel of niet worden opgevolgd, de powerhouses waar zij in de bestuurskamer kan vertellen wat zij denkt, dat alles heeft toen voor Machtelt zijn glans verloren. En de deur naar de wereld van de Private Equity gaat voor haar open. Dat is een slimmer businessmodel, meent Machtelt. Waarin langetermijnbetrokkenheid meer centraal staat, met echte invloed op de koers van de onderneming. Je kijkt als investeerder naar het hele bedrijf. Naar alles, ook de menselijke aspecten, de juridische. Je moet echt inzicht hebben in het samenwerken van managementteams. Het is veel breder dan consulting.

In die tijd is het ondernemerslandschap in Nederland helemaal nog niet zo in ontwikkeling als nu. Mensen zijn dan nog helemaal niet bezig met het zelf opzetten van bedrijvigheden. En ook geen ecosysteem van financiering en ondersteuning voor groei. Overigens, heden ten dage is Nederland nog lang niet op het niveau van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Maar in die jaren al helemaal niet. Venture Capital, het ‘early stage’-geld voor startende en snelgroeiende ondernemingen, staat dan nog in de kinderschoenen. En de financiële wereld die eigenlijk alleen bezig is met ‘later stage’; het financieren van stabiele groei, samen met bankfinanciering. Alles op veilig. Geen missers of mislukkingen. [Zoals in markten buiten Nederland wel getolereerd wordt of in ieder geval niet meteen wordt gezien als falen.] En daarmee ook: relatief weinig innovatie en nieuwe baanbrekende bedrijven.

De magische leeftijd kenmerkt zich door het getal 40! Want daar komt het: “wat wil ik nu echt doen?” Tijd voor de echte veranderingen blijkbaar. “Want alleen geld verdienen is te ééndimensioneel. Hoewel de tijden bij Alpinvest en 3i geweldig waren moest ik met mijn kennis en ambities verder. Ik begon te beseffen dat investeerders ook een morele verplichting hebben. En dat het een gemiste kans is als ondernemingen waarin het geld is geïnvesteerd niet iets goeds doen voor mens, dier en planeet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, Shell die zonnepanelen op haar kantoren schroeft, is een prima eerste stap. Maar het blijft een bedrijf dat olie oppompt en vervuilende brandstoffen en smeermiddelen verkoopt. Ik wilde echte impact. Bedrijven die goed zijn voor het milieu, mensen aan werk helpen, en die de gezondheid van medemens, dier en planeet echt verbeteren. Private Equity doet dat gewoonweg niet. En ik wilde dat wel!”

In die tijd werkt Machtelt als adviseur, angel investor en commissaris. Haar huwelijk gaat uit elkaar en ze trouwt met Simone Heidema (RVSV 1989). Een clubgenoot! Samen krijgen ze 3 kinderen. Mega veranderingen in ieder mensenleven. Maar Machtelt krijgt er meer energie van. Drive om door te pakken.

Zij komt Willemijn Verloop tegen. Willemijn had War Child opgezet. En was erachter gekomen dat goede doelen voor ieder project, lokale rampen, steeds opnieuw om geld moeten vragen om hulp te kunnen bieden. Ook zij heeft inmiddels een ander model in haar hoofd. Een waarin wel werkelijk duurzaam ondernomen kan worden. Met dat idee gaan Machtelt en Willemijn de deuren langs van banken en financiële instellingen: er moeten meer fondsen komen om duurzame bedrijfsmodellen zowel te financieren als te helpen groeien. Nederland is een rijk land, maar als het echt serieus wordt en dus om werkelijke veranderingen gaat, dan reageert men afwachtend. Totdat er iemand is die zegt: “Waarom gaan jullie het niet gewoon zelf doen? Dan investeer ik mee” En in 2014 wordt Rubio geboren. De eerste ronde levert €40 miljoen op en de tweede zelfs een fondsomvang van €110 miljoen! Dit bewijst het: er is markt voor systemische impact. Rubio investeert ongeveer 50% in Nederlandse bedrijven en de andere helft in het buitenland, met als doel om meetbare impact te maken voor planeet en mens, met succesvolle, schaalbare businessmodellen.

Ook richt Machtelt zich op de EUR. Op meer manieren. Zo is zij betrokken bij het Ondernemende Vrouwen Fonds, die ondernemende vrouwen financiert, maar ook vrouwelijke rolmodellen zoekt en onder de aandacht brengt. Zo willen zij bijvoorbeeld meer vrouwelijke hoogleraren op de Erasmus Universiteit. En meer ondernemerschap onder vrouwelijke studenten.

Maar ook is zij nauw betrokken bij Graduate Entrepreneur dat uit twee fondsen bestaat. Een uitgebreider verhaal was te lezen in het interview met Angela Pellaupessy (RVSV 2001) in de november-editie van de Vereniging Walhalla nieuwsbrief vorig jaar.

Het interessante is dat het fonds uit twee delen bestaat. Het pre-seed capital-gedeelte is een onderdeel waarin studenten een jaar lang ervaring kunnen opdoen als investeerder; het seed capital fonds investeert in bedrijven die iets verder zijn en professioneel worden gemanaged.  Machtelt: “Wat ook goed is om te zien, is dat studenten van twee universiteiten samenwerken: de mix van zakelijk en technisch die de achtergrond van beide universiteiten meebrengt, verenigd in een echt fonds dat investeert in echte startups. Die complementariteit is superbelangrijk voor succesvolle groei. Het is echt heel mooi om te zien wat daar allemaal gebeurt”.

Hoewel wij nog uren kunnen doorpraten en zelfs een wandeling zouden kunnen maken in Artis, moeten wij er een einde aan maken. Ondanks het feit dat Rubio sinds kort in een van de oude gebouwen van Artis zetelt en uw interviewer dus de verleiding koestert om vanuit het kantoor toch even de dierentuin in te lopen…

Dank je wel Machtelt voor de warme ontvangst en je boeiende verhaal. Je gegevens zijn te vinden in het Oud-Ledenbestand van de Vereniging Walhalla. Studenten kunnen Vereniging Walhalla mailen, dan geven wij het door. Als oud-leden of studenten van het RSC/RVSV een idee voor een onderneming met echte impact hebben, kunnen zij je mailen. Hier zien wij een nieuwe toekomst ontstaan, gedreven door originaliteit, het lef voor jezelf te kiezen en de kracht om een betere wereld voor anderen te bouwen.

Willem-Frederik Metzelaar (1987)

De duurzaamste universiteitscampus van Nederland: hoe bewaken wij de rust en stilte die nodig is om te kunnen studeren?
26mei

De Vereniging Walhallaredactie diept uw Alma Mater uit en vindt steeds meer grote en kleine onderwerpen die u mogelijk interessant vindt...

Amber Schothorst (R.V.S.V. 2014)
27apr