Ernst Hoestra (RSC 1986)

Interview Ernst Hoestra (RSC 1986)
“Bij Erasmus Enterprise creëer ik positive societal impact”

Door Willem-Frederik Metzelaar (1987)

Vereniging Walhalla werkt vanuit de kernwaarden verbinden, kennis delen en teruggeven.
Het lidmaatschap heeft voor de meesten van ons een positieve toegevoegde waarde gehad. En sommige oud-leden geven iets terug aan de oud-ledengemeenschap.

Dat geldt zeker voor Ernst Hoestra. Hij is sinds 2 jaar directeur en drijvende kracht achter Erasmus Enterprise. Maar eerst eens kijken hoe hij daar gekomen is.

Zoon van een Wageningse wetenschapper die een van de eerste generaties bestuurders van Unitas was en een tijdje lesgaf aan de Berkeley University, California. Waar het jonge gezin Hoestra dan ook een tijdje woont en Ernst kennismaakt met de Amerikaanse cultuur. Om later weer in Nederland terug te keren en te blijven. Met een moeder die betrokken was bij de maatschappelijke thema’s van die tijd: tegen roken, voor een betere, eerlijkere en schone mobiliteit en bewust vegetarisch. Feitelijk dus de thema’s die vandaag de dag nog steeds bovenaan menig agenda zouden kunnen staan.

Ernst en zijn broer zijn in die tijd (jaren zeventig en tachtig) gevormd en dat heeft zijn uitwerking nu. Want Erasmus Enterprise richt zich ook op de grote maatschappelijke thema’s. Waar de Erasmus Universiteit haar studenten opleidt om het goede voor de wereld en de medemens te gaan doen, ‘weeft’ Erasmus Enterprise het ondernemerschap erin.

Als Ernst in 1986 aankomt is zijn plan om in navolging van zijn oudere broer Bedrijfskunde te gaan studeren. Helaas wordt hij uitgeloot en genoodzaakt Economie te gaan studeren. Na het niet behalen van zijn ‘p’ (red.: propedeuse) wordt het Rechten. Inmiddels is er natuurlijk een jaarclub, Laputumocus, en een huis, Klavertje Bier. Ernst richt zich op het zeilen. En wordt lid van het bestuur van de Rotterdamse Studenten Zeilvereniging. In die hoedanigheid is hij medeorganisator van de Botterac 1989-editie. Tot op heden de grootste Botterac die er ooit geweest is. Op zijn Rotterdams waren de edities goed gesponsord.

Als studentenbaan werkt Ernst bij ASA, het studentenuitzendbureau, en als toneelmeester bij De Doelen. De studie staat voorop, maar via het uitzendbureau komen er af en toe wel interessante baantjes langs. Zo is hij drie keer zomerschipper in Griekenland. Aan geld dus geen gebrek. Wat ook wel nodig is, aangezien Ernst voor de avonden en de feesten regelmatig te vinden is op de Sociëteit. Na als een van de eerste uitwisselingsstudenten van de EUR een half jaar in Griekenland te hebben gestudeerd, zit de Rechtenstudie erop en studeert Ernst in vier richtingen af.

Daarop volgt de dienstplicht die hij bij Staf 1e Divisie in een juridische rol uitdient. Als een van de weinigen wordt Ernst geselecteerd voor het militaire ‘klasje’ op Instituut Clingendael. De bedoeling van de militaire leiding is dat de jonge Hoestra naar Sarajevo uitgezonden zou worden. Die missie gaat niet door.  De opleiding bij Clingendael laat wel de gedachte achter dat het bedrijfsleven een belangrijke rol kan spelen in internationale thema’s en dat de overheden een meer faciliterende rol zouden kunnen aannemen.

Het studentenleven en de militaire verplichtingen zitten erop en Ernst begint aan een traineeship bij KPN. Hij komt aan de postkant van de organisatie terecht. En in die organisatie, Post International en TNT Express en werkt hij zich in korte tijd op naar de positie Global Industry Director. Na een periode van 12 jaar wordt hij gescout voor een functie bij Pitney Bowes USA, een logistieke onderneming uit de USA, waar hij Azie en Europa als VP bestuurt. De markt verandert in die tijd aanzienlijk en digitaliseert in een razend tempo. Zo wordt Ernst langzaam maar zeker de IT-kant van de logistiek ingetrokken. Tegelijkertijd leert hij in zijn internationale rollen de moeilijkheden én de rijkdom van het werken in zoveel verschillende culturen.

Een nieuwe uitdaging wacht als Ernst door Boer & Croon wordt benaderd om een start-up in de logistiek te laten groeien. Hij neemt de taak aan om Cycleon, global product returns management van € 0 te laten groeien. Na ruim zeven jaren staat de waarde op € 60 miljoen en neemt Ernst het besluit om een pre-exit traject in te zetten en niet veel later helemaal te stoppen.

Het zal niet verbazen dat iemand met het profiel van Ernst in de tussentijd ook gevraagd is om zijn bijdrage te leveren aan een universiteit. INSEAD in zijn geval. Waar hij sinds een groot aantal jaren een paar keer per jaar optreedt als moderator.

De wereld van de start-ups, die in die periode opgeld begint te doen, trekt Ernst naar die richting op. Vanwege zijn ervaringen met Cycleon een voor de hand liggende richting. En zo wordt hij bij Startup Bootcamp de e-commerce director. Op deze manieren, INSEAD en Startup Bootcamp, kan hij zijn ervaringskennis terug- en doorgeven aan startende ondernemers en een community opbouwen. En toen kwam opeens de EUR voorbij… Ernst is net verhuisd naar het mooie Rotterdam en kan dus deze eenmalige kans niet laten liggen. Na een paar intensieve gesprekken met de selectiecommissie, een mengeling van universiteitsbestuurders en doorgewinterde ondernemers, wordt Ernst verkozen om Erasmus Enterprise te starten. En zo het ondernemerschap in de praktijk in het universitaire curriculum in te bouwen, waar de universiteit een deel van haar studenten voor opleidt, maar tot voor kort vooral op studieboekniveau is blijven acteren.

Erasmus Enterprise bundelt de regionale krachten en verschillende competenties. Zo komen de kennis, mensen en de netwerken van de EUR en de TU Delft samen: Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) Erasmus Research and Business Support (ERBS) de kraamkamer van de EUR, de grootste techincubator van Nederland Yes!Delft en hebben partners zich aangesloten als het investeringsbedrijven UNIIQ en het Graduate Entrepreneur Fund. Ook PortXL, Venture Café en UP!Rotterdam zijn  aangesloten bij Erasmus Enterprise. Initiatieven zoals SHELeads (vrouwelijk ondernemerschap), YOUNITE (technologie en business), en Erasmus University Challenge (early-stage studentondernemerschap) zijn al succesvol geïntroduceerd, en staan open voor studenten om daaraan bij te dragen.

Oud-leden die zich geroepen voelen om als ondernemer of inhoudelijk expert contact op te nemen met Erasmus Enterprise, en Ernst in het bijzonder, kunnen dit doen door een mail te sturen naar hoestra@eur.nl. Kom naar de jaarlijkse opening van het Entrepreneurship Year op 22 september! Dit is typisch zo’n evenement waar vele alumni de verbinding weer voelen. Ernst heeft onder andere Pieter Duisenberg (1985), Kees Tielenius Kruythoff (1986), en Machtelt Groothuis (1989) gevraagd te komen spreken. Kom ook en meld u aan!

Wat een leuk gesprek Ernst, dank je wel. En bijzonder dat je dit doet. Een ondernemer die in een universitaire omgeving feitelijk een start-up leidt. Geen gemakkelijke uitdaging. En mooi om te zien met hoeveel energie dat gaat!

Joan van Vollenhoven (RSC, 1984)
25aug

Joan van Vollenhoven (RSC, 1984)

Interview met Joan van Vollenhoven (RSC, 1984) “Dit zorgde voor het nieuwe ‘normaal’. Binnenkort stopt dat ook. Wanneer precies is...