Markante Verhalen

Eindelijk schilder...

James Leyer (1960) met zijn geëxposeerd schilderij

Door James Leyer (1960)



We gingen naar de Eendrachtsweg, Melief Bender, de Schouw. Waar moest je anders heen? Het waren de turbulente jaren 60 met verandering, vernieuwing en de maakbaarheid van de samenleving. Inspirerende hoogleraren: Lambers economie en van Doorn sociologie. Veel tijd om te studeren had ik niet, want was te druk met de Almanak, het Blad Hermes, toneel en schilderen. En de schaakvereniging Steinitz. Mijn jaarclubvrienden van Figaro sleepten me door de tentamens. Studeren met studiepunten zou voor mij een ramp geweest zijn.

Op het Haringvliet in de studentenflat hingen de muren vol met mijn tekeningen en schilderijen. Ik ontdekte in Boymans Malevitch, Schwitters, Mondriaan, suprematisme, Dada, Nieuwe Beelding. Richttte het Algemeen Rotterdams Studententoneel op en we speelden Ionesco en Sartre. Zat aan tafel met tekeningen bij de architect Bakema, ontwerper van de nieuwe societeit aan de Robert Baeldestraat. En we richtten de Studenten Filmliga op, met films om 12 uur in de nacht in Kriterion. 

Prof. mr. (Piet) Sanders begon tijdens college ondernemingsrecht over hedendaagse kunst. Ik interrumpeerde en hij vroeg me bij hem thuis te komen en liet me Henry Moore, Appel en Oecker zien. De introductie in een nieuw leven.

In het lustrumjaar 1963 werd Kennedy doodgeschoten.De enige grote activiteit die door kon gaan was het door Steinitz georganiseerde Europese(!) GO toernooi geopend door de Japanse ambassadeur omdat er geen Chinese was. Jaap Wertheim(1958) blij.

Het jaar 1965 was een topjaar met AIESEC-stage in Amerika en vervolgens studiereis naar Moskou. Op 7 november, de dag van de Revolutie, stonden we op het Rode Plein vol rode vlaggen, militairen en wapentuig tegenover Brezjnev die op het balkon van het Kremlin stond te salueren.

Eenmaal afgestudeerd begon ik In Amsterdam mijn adviesbureaus Public Affairs Consultants “adviesgroep voor ondernemingsbeleid bij maatschappelijke verandering” gevolgd door Leyer&Weerstra voor strategische en organisatievraagstukken. We waren wereldberoemd in Amsterdam. Het was de tijd dat Joop den Uyl heftige economische en sociale eisen dicteerde waar ondernemers een grote hekel aan hadden en/of geen raad mee wisten. Voor ons handenvol werk, bruggen slaan! Naast mijn consultancy werd ik onder andere bestuurder bij de Academie voor Bouwkunst, Toneelgroep Amsterdam (ITA) en Ateliers. Van zelf creatief bezig zijn kwam niet veel terecht. Wel begon ik met verzamelen van hedendaagse kunst. 

In 1992 verkochten we onze consultancybureaus aan Deloitte en gaf ik leiding aan 300 consultants met internationale vertakkingen. Maar dat lag me niet zo, stapte op en begon als eenpitter onder de titel “ruzies&fusies”. En… eindelijk ging ik echt schilderen! Vanaf 2004 bracht ik mijn vriend Armando, die moeilijk ter been was, jarenlang 4x per week naar het atelier in de Pijp(!) in Amsterdam. Daar kon ik vrijuit mijn gang gaan. Kijken luisteren en de wijze woorden van Armando "durven, doen en vooral doorgaan” in de praktijk brengen. Belangrijk voor mijn zelfscholing was Carel Visser die als groot kunstenaar jonge kunstenaars sturing gaf en ik met hem meeging langs de ateliers waar hij zijn commentaar en advies gaf. 

En nu dan op mijn oudere dag een eerste tentoonstelling. Heb de schildersvorm voor mijn zielenroerselen gevonden. Abstract expressionist. Kunst verbindt, geeft troost en hoop. En dat is nu wel nodig ook. Ik mag niet mopperen. Alleen terugkijkend zijn we in een wereld beland die tot minder optimisme inspireert en naar het lijkt ook minder maakbaarheid dan in de jaren 60. Kijk naar de verschillen arm-rijk en het klimaat. Ben teleurgesteld maak me zorgen. Daarom veel rood en zwart in mijn werk. 

Maar hoop natuurlijk dat sterke geesten verenigd de wereld beter maken. 

De Rotterdamse tijd heeft mij veel gebracht! 

                                                                                                                                      

Tot en met juni:
Galerie D.J. de Boer,
Huis ARTS

Balth Floreszstraat 23, 1071 VA Amsterdam
https://www.artsdeboer.nl/ 

 


Rotterdamse Zaken - Afl.5
23mei

Rotterdamse Zaken - Afl.5

  De Kralingse Buitenplaatsen vernoemd! Door Bernard Noorduyn (1972) In mijn eerste bijdrage was de herkomst van enkele straten en lanen...

COLUMN - De schrijfmachine 2.0
20mei

COLUMN - De schrijfmachine 2.0

Door Norman Schreiner (1962) Je kunt het geloven of niet, maar het is zover. De  schrijfmachine is terug. Maar niet in haar oude vorm...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen