Verslag Lustrum Walhallakring 't Gooi en Vechtstreek

Door Jan van Holten (1987) en Karel van Cappelle (1975)

Op maandag 20 november vierde Walhallakring 't Gooi & Vechtstreek haar 25-jarig bestaan. Organisatie was in handen van de coördinator Jan van Holten (1987) en dit was de derde bijeenkomst. Vanaf 18 u 00 kwamen zo'n 60 oud-leden van RSC en RVSV met leden van de Senaat, Luco en Lufico (lustrum financiële commissie) bijeen voor de borrel in Het Bonte Paard te Laren. Na het welkomstwoord door Jan van Holten (1987) samen met Jaap Verdonck Huffnagel (1968) een van de oprichter van de Walhallakring (voorheen Hermeskring) liepen we naar de Johanneskerk.

In de Johanneskerk volgde een welkom door Jan en verwelkomde hij de Senaat en Luco. Jasmijn Brants (2019) presidente van de Luco feliciteerde namens Senaat en Luco de kring met het lustrum en bracht met de nodige bubbels een toast uit op de 25 jaar oude Walhallakring. Tevens attendeerde zij de kring erop dat er grootse plannen waren voor het aankomende lustrum in het bijzonder de Oud-Ledendag op zaterdag 11 mei. Namens de Senaat sprak rector Philippe Bouvy (2019) en vertelde over de huidige ontwikkelingen bij RSC-RVSV en het Beleidsplan-Thuis. Namens de Lufico sprak Job ten Haaf (2019). Hij attendeerde de kring op het duurzaamheidstraject en de mogelijkheid als Walhallakring de nieuwe ramen met driedubbel glas te adopteren.

Hierna was eindelijk het woord aan de gastspreker: Wouter van Wersch (1987), President Europe Airbus, over het klimaat en duurzaam vliegen. Opvallende en verrassende elementen in zijn betoog waren dat de CO2-uitstoot van vliegen slecht 2,5 % is van de totale uitstoot, dat vliegen op waterstof kan op de kortere vluchten omdat de waterstof vrij veel opslag ruimte in een vliegtuig in beslag neemt (3 keer zoveel als kerosine) en dat er dus ook werd ingezet op fossielvrije kerosine (SAF) van bijvoorbeeld Neste.

Na afloop van zijn betoog kreeg Wouter een goede fles wijn van Jan en de blauwe das voor vereniging Walhallaleden.  Vervolgens richtte Jan het woord tot Jaap Verdonck Huffnagel (1968), de nestor van de kring, om hem te danken voor zijn inzet in de afgelopen 25 jaar en overhandigde een pen met de inscriptie “Jaap bedankt, ’t Gooi en Vechtstreek” en eveneens een blauwe Walhalladas. Tot slot dankte Karel van Cappelle (1975) namens Vereniging Walhalla Jan voor de organisatie en de samenwerking en overhandigde het boek “De Keien” en een blauwe Walhalladas.

Na afloop van de presentatie en de vele toespraken gingen we terug naar Het Bonte Paard voor het voortzetten van de borrel en het bruine fruit tot laat in de avond.

Bij de foto’s Wouter van Wersch (1987) aan het woord en het publiek in de Johanneskerk. Plus één foto van Wouter op bezoek bij één klant waar hij de Blauwe Walhalladas draagt, zoals beloofd aan de kring.