Verslag jaarlijkse reünie jaarclub Kubilai Kahn (1965) 13 september 2023

Door Hans Smulders (1965)

Op 13 september was het weer zover: de jaarlijkse bijeenkomst van de jaarclub uit 1965: Kubilai Kahn. Ditmaal had Arie Fakkert (1965) de organisatie in handen. Alle nog levende clubleden waren present, inclusief Daan uit Zwitserland en Cees In ’t Veld uit Curaçao. Helaas kan onze vriend Hans Stock niet meer bij deze bijeenkomsten aanwezig zijn, vanwege zijn slechte gezondheidstoestand.

We troffen elkaar in de oude bedrijfskantine van de RDM-werf in Rotterdam Heijplaat. Prachtig, nog origineel interieur, evenals de aanpalende directievertrekken, die wij helaas slechts door het gebrandschilderde raam konden bekijken. De originele loodsen - o.a. de Onderzeebootloods - staan er nog, maar worden nu gebruikt voor praktijkonderwijs. Dat is goed mogelijk omdat er nog steeds scheepsreparatie plaatsvindt op die lokatie. Het èchte scheepvaartverkeer is verplaatst naar de Tweede Maasvlakte.

Een lokale gids leidde ons rond door het dorp Heijplaat. Indertijd gebouwd voor de werknemers en zoals het toen hoorde: de kleine huizen voor de arbeiders, de iets grotere voor de chefs en één rietgedekte villa voor de directeur. Echter, alles in stijl gebouwd. Er werd niet beknibbeld op de huizen voor de werkenden.

Na afloop goed geluncht in het lokale etablissement “Courzand”.

Tot volgend jaar.