Verslag Dassenborrel Oud-Leden Schutterij - 18 november 2022

Door Matthijs Wouterse (2006), president Oud-Leden Schutterij

De onlangs op vrijdag 18 november 2022 ter Sociëteit gehouden 43e Dassenborrel van de RSS De Schutterij, georganiseerd mede door de oud-ledenvereniging OLS en met veel steun vanuit de Senaat, was na de ellendige Coronajaren weer en groot succes, met vriendschap en gezelligheid hoog in het vaandel. Ruim twintig dasdragers waren aanwezig, alsmede het 63e bestuur van De Schutterij, leden van eerdere besturen en diverse overige leden en oud-leden. Bijzonder aardig was bovendien de aanwezigheid deze keer van allebei de ereleden, de heren Boddaert en Stiehl, die ondanks hun hoge leeftijd als vanouds niet schuwden om jongerejaars aan te spreken mede op hun kledingkeuzes tijdens de Dassenborrel. Kortom, gezelligheid als vanouds.

De Dassenborrel is, al vanaf de eerste keer in 1979, mede erop gericht om nieuwe personen wegens verdiensten in het gezelschap van dasdragers op te nemen. Drie verdienstelijke oud-bestuurders viel deze eer deze keer ten deel. Bovendien werd deze keer tevens een al oudere dasdrager, Mitchell Molenaar (2013), benoemd tot Honorair-meesterschutter, een eer die alleen wordt verleend wegens bijzondere verdiensten.

We kunnen dan ook uiteindelijk terugkijken op een bijzonder geslaagde avond, waarbij alles voortreffelijk in elkaar paste. Het was allemaal prima geregeld, goed eten en drinken, strakke bediening, en bovenal gezellig. Eveneens goed bevallen was de nieuwe manier om de Dassenborrel te organiseren, zowel voor wat betreft de aanmelding als voor wat betreft het tijdschema. Met betrekking tot de aanmelding was de procedure geminimaliseerd: er waren enkele mailings uitgegaan naar alle bekende oud-leden waarop niet gereageerd hoefde te worden, maar iedere mailing bevatte tevens alle betaalgegevens voor de inschrijving als men wel wilde komen naar de Dassenborrel; hierbij was van toepassing dat betaling voldoende was als inschrijfhandeling. Dit werkte inderdaad uitstekend. Met betrekking tot het tijdschema van de avond was deze keer een uitgangspunt dat ook verre reizigers vroeg genoeg moesten kunnen weggaan naar huis zonder overnachtingsnoodzaak, zodat gepland was om het diner vroeg te laten eindigen; omdat een ander uitgangspunt was dat men kwam uit vriendschap en om elkaar weer te zien, was ook een externe spreker die platvloers toch alleen over zichzelf zou komen praten deze keer bewust eveneens achterwege gelaten.

Aldus was met een strakke handhaving van het tijdschema, en met toch voldoende maar korte en bijzonder aardige lullepotten, het driegangendiner, waarvoor zelf ondanks het strakke tijdschema ruim voldoende tijd beschikbaar was, afgelopen al om half negen, waarna door de meesten korter of langer gezellig is nageborreld.

Al met al was de 43e Dassenborrel zeer geslaagd, en degenen die niet zijn gekomen hadden eigenlijk ongelijk. Maar goed, volgend jaar is de 44e Dassenborrel te verwachten, dus de aanbeveling is dan om de kans op aanwezigheid die keer zeker niet te laten wegglippen. Vergelijk wat in vroeger tijd de oude Dorus ooit zong: “Zorg dat je erbij komt!” We hopen jullie weer te zien op de volgende Dassenborrel. Kortom, op de kogels!