Lilly van der Goot (1919), de eerste RVSV-doctor in de Handelswetenschappen

V.l.n.r. Paranimf Welmoed Nolthesius de Man-Welsch (1919), de jonge doctor Llily van der Goot (1919), paranimf Gabriëlle Hugenholtz-Doornbos (1921)

Door Kees Vermeer (1966)

Dr. Willemien (Lilly) Hendrika van der Goot wordt geboren in Pretoria op 2 mei 1897. Haar ouders zijn: Fiepko van der Goot (1868-1940), ingenieur Staatsspoorwegen, en Elisabeth Marijna Castens (voor 1896-1925).

Zij groeit samen met haar zus op in Batavia, waar zij de HBS-afdeling van het Gymnasium Willem III bezoekt. In 1914 behaalt zij de onderwijsakte Frans. Daarna vertrekt zij naar Zwitserland, waar ze overweegt om – in de voetsporen van haar vader – ingenieur te worden. Het wordt uiteindelijk Economie en Lilly schrijft zich in op de Nederlandsche Handels-Hoogeschool (NHH) op 9 mei 1920 en is lid RVSV van 1919 t/m 1928.

In 1921 is zij 1e secretaresse van het RVSV-Bestuur en in 1922 (toen geheten) Presidente. Zij behaalt haar diploma Handelseconomie op 26 mei 1922, in 1926 is zij voorzitster van de Lustrumcommissie. Zij behaalt haar doctoraal examen op 25 maart 1926. Op 11 december 1930 promoveert Lilly als eerste vrouw aan de NHH tot doctor in de Handelswetenschappen, op haar dissertatie "De besteding van het inkomen". Haar paranimfen zijn  Welmoedina Petronella Nolthenius de Man-Welsch (jaar 1919) en Gabrielle Rebecca Hugenholtz-Doornbos (jaar 1921) (zie afbeelding hierboven)

Zij trouwt in Londen op 7 januari 1931 met prof. mr. dr. Nicolaas (Nien) Wilhelmus Posthumus(1880-1960), in 1913 hoogleraar NHH, 1918 Rector Magnificus NHH en neemt in 1922 afscheid als hoogleraar aan de NHH. In 1921 krijgt hij een benoeming voor de leerstoel politieke en economische geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam in de toen opgerichte handelsfaculteit (later: economische faculteit), waarbij hij tevens zitting krijgt in de faculteit der letteren.

Ze was door Aletta Jacobs al tijdens haar studie overgehaald om lid te worden van de Nederlandsche Vereeniging van Staatsburgeressen (later de Nederlandsche Vereeniging voor Vrouwenbelangen en Gelijk Staatsburgerschap - VVGS). Zij wordt echter pas in 1934 echt actief binnen de vrouwenbeweging en wordt feministe.

In de RSC-Almanak 1974 staat zij vermeld als Erebestuurslid van de RVSV.

Zij overlijdt te Amsterdam op 16 januari 1989.

Uitgebreidere achtergrond van Lilly van der Goot: http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Goot

Verdere achtergrond van Willem Posthumus:http://resources.huygens.knaw.nl/bwn/BWN/lemmata/bwn1/posthumus

Lilly van der Goot (1919)

COLUMN - Eieren voor je geld