Markante Verhalen

Rotterdamse Zaken - Afl.4

De Rotterdamse metrolijn in aanbouw op de Oudedijk in Kralingen [Foto: Stadsarchief Rotterdam]

De Metro in Kralingen

Door Bernard Noorduyn (1972), Rotterdamkenner

De eerste metrolijn (vaak aangeduid als Calandlijn) in Rotterdam is tussen 1960 en 1966 aangelegd tussen Rotterdam CS en Zuidplein. Een goede verbinding voor het doen van tentamens in Ahoy, zoals in de zeventiger jaren gebruikelijk was voor economie- en rechtenstudenten. Aan de zuidkant is die lijn in de loop der jaren steeds meer in zuidelijke richting uitgebreid tot nu Spijkenisse en min of meer recent in noordelijke richting naar Den Haag onder de naam Randstadrail.

In 1971 komt het besluit om de Erasmuslijn aan te leggen van het Eendrachtsplein (op loopafstand van de medische faculteit) naar Ommoord. Uiteindelijk rijdt de eerste metro op de Oost-Westlijn in 1982.

De metro loopt tot de Kralingse Zoom ondergronds. Om dit mogelijk te maken wordt er een tunnel gegraven. Grote stukken van Kralingen liggen dan een tijd open en de wegen worden voor langere tijd omgelegd.

Een deel van Kralingen is na de vernielingen van het bombardement nieuw gebouwd. Ten dele wordt er onder die nieuwbouw gebouwd, immers de funderingen waren stevig genoeg. Het tracé loopt ook onder oudere gebouwen in Kralingen en de fundamenten van die gebouwen zijn niet goed genoeg om de metrobouw te trotseren. Dus slopen vooral tussen de Willem Ruyslaan en de Waterloostraat.

Het meest bekende gebouw in Kralingen dat is afgebroken is de sociëteit van Eendragt Maakt Magt (EMM), beter bekend als De Kegel. Dit gebouw, opgeleverd in 1904, stond op de hoek van de Oudedijk en Waterloostraat en is in 1976 gesneuveld onder sloophamer. In 1974 verhuist EMM naar een pand op de hoek van de Kralingse Plaslaan en Mecklenburglaan met als voetnoot dat in 1971 is overwogen dat EMM zich zou vestigen in onze Sociëteit.

In metrostation Voorschoterlaan is een deel van de façade van het oude EMM-gebouw verwerkt in de hal.

Delen van Kralingen tussen de Willem Ruyslaan en Avenue Concordia die het bombardement van 14 mei 1940 hebben overleefd zijn ten behoeve van de metrobouw gesloopt. Wie herinnert zich niet de winkel en werkplaats van Maaskant met de Harley Davidsons

De Oudedijk is jarenlang een langgerekt gapend gat met een enkele provisorische brug voor voetgangers en fietsen. Autoverkeer blijkt onmogelijk en ook de tram die zo gezichtsbepalend was voor de Oudedijk en ’s Gravenweg is jarenlang een afwezige.

Relatief eenvoudig graven blijkt het op wat nu de Gerdesiaweg is tussen de Willem Ruyslaan en de Slaak. Verwoest door het bombardement en nog niet bebouwd. Tussen de Sociëteit en de Gerdesiaweg ligt in de zeventiger jaren een groot veld waar menig College van Senaat & Bestuur aan zijn fysieke conditie heeft kunnen werken door onderling of tegen het personeel te voetballen. Na het gereedkomen van de metro en herinrichting van het wegenplan is dit gebied volgebouwd met woningen.

Een vraag die natuurlijk opkomt is, is waarom het universiteitscomplex Woudestein geen eigen metrostation heeft gekregen bij voorkeur met een verbinding binnendoor. Het antwoord is veelzijdig. De universiteit en daarmee het aantal medewerkers en studenten is in de tijd van de plannen nog niet zo groot dat dat een eigen station rechtvaardigt; de route zou ondergronds door een deel van Kralingen gaan met vele mooie en grote huizen van notabele Rotterdammers en veel groen (Arboretum Trompenburg). Onverkoopbaar dus. Bovendien, studenten komen met de fiets naar de universiteit en er gaat ook een tram over de Oostzeedijk en Honingerdijk. Goed bereikbaar dus.

Rotterdamse Zaken #5 zal gaan over de buitenplaatsen die in Kralingen lagen en nog liggen.

Meer weten over de geschiedenis en het heden van Kralingen of andere delen van Rotterdam, Bernard verzorgt met Rondleidingen010 (www.rondleidingen010.nl) leuke en interessante wandelingen. Een mooie activiteit voor een dies/lustrum van jaar(-club), huis etc.

De gele lijn toont de route van de metro tussen Oostplein, Gerdesiaweg, Voorschoterlaan en Kralingse Zoom. Opvallend is dat die lijn niet recht loopt. Reden: Zoveel mogelijk onder / in onbebouwde grond werken.

Interieur Metrostation Voorschoterlaan. Een deel van de façade van het oude gebouw van Sociëteit Eendracht Maakt Macht is verwerkt in de hal.


De bonboekjes van Tonny Rademaker (1967)
21apr

De bonboekjes van Tonny Rademaker (1967)

door Daniël Sikkens (1975), voorzitter RSC/RVSV Museum Verrast was ik toen ik van Kees Borrie (1966) tijdens de Centurionlunch van de...

Het cultureel erfgoed van Heinz Polzer (1939) alias Drs.P
20apr

Het cultureel erfgoed van Heinz Polzer (1939) alias Drs.P

Door Norman Schreiner (1962) Wat is er gebeurd met het cultureel erfgoed van Heinz Polzer (1939), Drs.P? Met zijn talrijke liederen,...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen